Intrum_kunder.jpg

Mange av oss trenger rutiner og system i hverdagen for blant annet å huske å betale regninger i tide. Kanskje har du kunder som sliter med nettopp dette? Her får du noen råd om hvordan du kan hjelpe dem slik at de unngår mislighold, purringer og inkassovarsel – og du får raskere betalt.

Historien gjentar seg

For noen skyldes sene betalinger rett og slett en tilfeldig forglemmelse, og det skjer kanskje bare en gang. Men for svært mange kunder er årsaken til manglende betaling dårlige rutiner og liten kontroll over økonomien. Resultatet blir gjerne at de misligholder betalingsforpliktelser flere ganger. I enkelte tilfeller kan vi nesten forutse det – vi vet at historien kommer til å gjenta seg.

Jeg er sikker på at hvis større bedrifter hadde tatt en gjennomgang av egen reskontro eller database, ville de avdekket et mønster blant de sakene som går til inkasso. For forbrukere handler det veldig ofte om kredittkortgjeld, mobilregninger og lignende. Vi ser imidlertid at det stadig er gjentagende handlingsmønster hos bedriftskunder også. Spørsmålet er derfor – hvilke råd kan du gi disse kundene for at de skal endre atferdsmønster og bli gode betalere?

Bruk elektronisk betaling

Jeg nevnte innledningsvis at mange av oss trenger system for å hjelpe oss med å få ting gjort. Elektroniske betalingsmåter er glimrende verktøy i så måte. Du bør derfor oppfordre kundene dine til å ta i bruk elektronisk fakturering. Erfaringer viser at kunder med avtalegiro, e-faktura eller mobilbetaling av faktura, misligholder mindre enn de som betaler med tradisjonelle papirfakturaer.

Er kundene dine privatpersoner, kan du anbefale dem å bruke avtalegiro med trekk ved lønningsdatoen. For noen er det ikke mer som skal til for at det skal fungere.

Dagens forbrukere forventer også at enkle løsninger skal være tilgjengelige. Apper og smarttelefoner har blitt viktige verktøy i folks hverdag – også når det er snakk om å betale regninger. Gjør det derfor enkelt for kundene dine ved å tilby flere betalingsmetoder.

LES OGSÅ: Fem grunner til at du ikke skal være redd for å miste kunder

Fakturaer som kan sendes via Vipps og mCash står på trappene. Sørg for å holde deg oppdatert på nye løsninger.

Vær fleksibel

Hvilke påminnelsestiltak fungerer best? Hvis en person misliker å bli oppringt, hvorfor ikke sende kunden en SMS hvis det er noe hun eller han responderer på? Bruker du kundedataene dine riktig og er fleksibel i måten du sender ut påminnelser på, kan det være tiltaket som skal til for at noen blir bedre betalere.

Dersom oppfølgingssystemene dine mangler slik fleksibilitet eller er tungvinte, bør du se på alternativer som å sette ut jobben til en profesjonell aktør. Hvis ikke risikerer du at det går utover din egen effektivitet og kanskje enda verre, kundetilfredsheten.

Gjennomgå egne rutiner

Ofte skyldes sene og manglende betalinger dårlige rutiner internt. Hvor er flaskehalsene deres? Blir ordre liggende på selgerens skrivebord lenge etter at varen er solgt, og fakturaen egentlig burde vært sendt for lengst? Ta en gjennomgang av eksisterende rutiner - du finner garantert forbedringsområder.

unngå å havne nederst i bunken

Vår årlige undersøkelse European consumer payment report, viser at en stor andel av befolkningen misliker å betale for varer de allerede har konsumert. Øverst på prioriteringslisten står bolig, strøm, og bredbånd. Nederst havner – kanskje ikke overraskende - kredittkortregninger, forbrukslån etc.  Aller nederst finner vi parkeringsbøter og inkassogjeld.

Sørg for at det ikke blir dine fakturaer som ender nederst i kundens bunke. Viderefører du rådene mine til dine kunder, står du bedre rustet mot sene og manglende betalinger.

Et råd til deg helt til slutt

Synes du at du bruker mye tid på kundefordringer og fakturapåminnelser? Da kan det være en idé å sette bort dette arbeidet, enten i form av å selge fordringer, eller å la en profesjonell aktør gjøre noen av oppgavene dine. Last gjerne ned e-boken vår nedenfor. Kanskje finner du noen tips som er nyttige for deg.

Ta testen: Bør du selge fordringene dine?