Intrum_Justitia_mobil_fakturering_foto_IJ_Brand096-442459-edited.jpg

Apper som Vipps, mCash og Mobilepay blir flittig brukt i privat sammenheng. Det fungerer enkelt, og betalinger gjøres på et blunk. Nå står fakturaene for tur, og løsningene kommer raskt. Ønsker du å framstå som en fleksibel og profesjonell aktør i din bransje, bør du begynne å tenke mobil fakturering med det samme. I morgen kan du være forbikjørt. 

Enkle valg

Hvorfor tenke mobilt? Vi søker de enkle valgene hele tiden. Står valget mellom å rydde i boden eller se på tv vil vi foretrekke det siste i de fleste tilfellene. Det er enkelt. Nettopp derfor har mobilen fått et overtak på oss i hverdagen også. I følge Google har 9 av 10 nordmenn smarttelefon, og over halvparten av oss har erstattet reisekort og billetter med telefon. Hvorfor skal vi da være nødt til å åpne en konvolutt, sette oss ned, logge inn på en nettbank (og skrive inn lange kid-nummer) når vi skal betale en faktura? Når vi bare kan taste to trykk på telefonen og bli ferdig?

Hvis du ikke tenker mobilt kan du risikere å miste kunder

Som nevnt – 9 av 10 har smarttelefon. Etter all sannsynlighet er tallet overførbart til din kundemasse, og nettopp derfor bør du tenke mobilt. Hvis ikke, kan du i løpet av kort tid risikere å bli forlatt av kundene dine. De vil ha leverandører som kan tilby enkle og gode løsninger – som betalingsmulighet på mobil.

Betalingsløsninger på mobil gjør det enklere for kundene dine

SMS har fått sin renessanse igjen, og bruken er sterkt økende. Det er en enkel måte å sende skreddersydde budskap som lenker videre til for eksempel mobiltilpassede nettsider eller betalingsapplikasjoner. Betaler kundene dine fakturaer via mobil, får de en enklere hverdag, mens du sparer kostnader og får raskere betalt. Vår erfaring er at papirfakturaer ofte blir nedprioritert i betalingskøen, nettopp av den enkle grunn at det er mer tungvint å betale dem. I tillegg er de relativt dyre å produsere og sende.

Returpost - en hodepine

Fakturaer som kommer i retur kan skape hodepine for noen og enhver. For ikke å snakke om ekstra arbeid når du må lete etter nye adresser og oppdatere registre. Mobilløsninger kan i tillegg til å effektivisere betalingsprosesser, også brukes til å forbedre kundedataene dine, blant annet adresser. Alt som trengs er en SMS med en link hvor kunden kan legge inn ny adresse selv og trykke «send». Den nye informasjonen blir oppdatert uten at du trenger å gjøre noe ekstra.

Bruk mobilen aktivt i påminnelsesprosessen

Mobilen er et glimrende verktøy når du må minne kunder om betaling. SMS, selvbetjeningsløsninger og tilgjengelighet via mobil, gjør det lettere for dem å betale hvis de bare kan klikke på linken i meldingen du har sendt. Bruker du mobilen aktivt på denne måten, kan jeg garantere deg at du vil få inn det du har utestående raskere. Du kan lese mer om dette i blogginnlegget Inkasso: Digital innkreving gir umiddelbar effekt.

Mobil fakturering og mobil betaling kommer for fullt

Vipps, Mobilepay og Mcash har nå blitt tilgjengelige distribusjonsmetoder for fakturaer. (I Intrum har vi i tillegg tilbudt mobilbetaling med betalingskort i lengre tid). Foreløpig er kostnadene ved disse metodene høyere enn ved bruk avtalegiro og efaktura. En av grunnene til det er at betalingstransaksjonene fortsatt går gjennom nettverk som innebærer betaling av gebyrer. Så snart bedre strukturer er på plass, vil disse kostnadene reduseres.

LES OGSÅ: Få rask betaling fra kundene dine ved hjelp av disse rådene 

Hvis du tenker at kostnadsforskjellen i forhold til den metoden du bruker i dag ikke er verdt det, bør du i mellomtiden i det minste holde deg oppdatert. Gjør deg kjent med - og eksperimenter gjerne - med de løsningene som er tilgjengelige, og fortsett å følge med. Du bør også ta i betraktning at høyere kostnader knyttet til mobilløsninger sannsynligvis vil tjenes raskt inn igjen i form av mer effektive innbetalinger, færre inkassosaker og bedre likviditet.

Leverandører som tenker mobilt gir gode synergieffekter videre til dine kunder

Jeg skal ikke legge skjul på at det å tenke mobilt krever investeringer i tid og teknologi. Utviklingen går så fort at det kan være vanskelig å henge med, med mindre du er spesialisert i temaet, eller er villig til å bruke tid og ressurser på det.

Et smart alternativ kan være å samarbeide med en leverandør som kan gjøre denne jobben for deg. Dermed kan du tilby kundene dine enkle og tilpassede mobilløsninger, enten det er snakk om fakturering, arbeid knyttet til distribusjon, innbetaling, reskontro, purringer eller inkasso. Velger du rett samarbeidspartner, gir du også kundene dine en god grunn til å fortsette kundereisen hos deg.  

Et godt råd til slutt

Bruk litt tid på å gjøre deg kjent med hvilke alternativer som finnes, hold deg oppdatert via nett, nyhetsbrev og blogger. Men ikke la det bli med tanken for lenge – da er jeg redd du blir forbikjørt. Om ikke morgen, så i hvert fall i løpet av kort tid.

Gratis infografikk: Slik foregår en inkassoprosess