Intrum_Justitia_lavere_løsningsgrad_foto_shutterstock_400322593-469607-edited.jpg

Løsningsgrad er et sentralt begrep i inkassosammenheng. Som regel blir høy løsningsgrad etterspurt. Men lav løsningsgrad på inkassosaker kan faktisk i noen tilfeller være bedre. Lurer du på hvordan det henger sammen?  Svaret får du her!

Lav løsningsgrad?

Vi har i tidligere blogginnlegg skrevet om både hva som påvirker løsningsgrad for fordringer, og i inkassosaker. Da har vi hatt fokus på høyest mulig løsningsgrad, og at det er det beste. Naturlig nok. Nå snur jeg det imidlertid litt på hodet og påstår følgende:

«Lav løsningsgrad på inkassosaker kan være bedre enn høy.»

Denne påstanden baserer seg blant annet på hva du og din virksomhet gjør i forkant av en inkassoprosess, og hvordan dette altså kan gjøre løsningsgraden lavere (i positiv forstand).

La oss si at du følger disse rådene:

  • Du går gjennom rutinene med inkassoselskapet ditt for å finne forbedringspotensial både med tanke på egen fakturering og utsendelse av påminnelser
  • Du legger inn rutiner slik at kunder som ikke betaler til fristen blir kontaktet tidlig – det vil si rett etter forfall
  • Du bruker de kanalene de foretrekker å bli kontaktet gjennom (f.eks. sms)

Les også: Få rask betaling fra kundene dine ved hjelp av disse rådene 

Så mange som 40 % av de som får inkassosaker, har mulighet til å betale kravet med en gang. Mye kan derfor løses hvis faktura- og påminnelsesprosesser endres.

Og her kommer poenget som underbygger påstanden min:

Gjennomfører du forbedringstiltak kan sluttresultatet overraskende nok bli dårligere løsningsgrad, rett og slett fordi flere av skyldnerne dine betaler kravene før de sendes til inkasso.

Da blir det bare de skyldnerne som ikke kan betale som er igjen blant inkassokravene, og færre av disse løses sannsynligvis – altså lavere løsningsgrad.

Dermed oppstår også paradokset at du får bedre likviditet når løsningsgraden på inkassosakene forverres.

Merk deg at det selvfølgelig ikke alltid er slik. Dersom du får dårligere løsningsgrad uten at du får flere til å betale før sakene går til inkasso, så er det naturligvis negativt for deg.

Hvis du ikke lykkes med å få inn det du har til gode til tross for effektive rutiner, må du sørge for rask oversendelse av ubetalte krav med gode kundedata til inkassobyrået. Jo fortere en sak kommer i gang, jo mer øker sannsynligheten for at saken blir løst.

Les også: Mindre bedrifter har ofte dårlige faktureringsrutiner – disse grepene bør du ta

Synes du det er utfordrende å endre på rutiner og oppsett? Da bør inkassoselskapet kunne tilby løsninger for faktura og påminnelser som kan hjelpe. I tillegg til det øvrige arbeidet selvfølgelig.

Min mening er at leverandørens evne til å hente inn og benytte data om kundene, samt muligheten til å tilpasse kommunikasjon, vil løse flere saker tidlig og gjøre skyldneren din til en fornøyd kunde.

Da er det bare en fordel at løsningsgraden på inkassosakene går ned.

Gratis infografikk: Slik foregår en inkassoprosess