Intrum_inkassotjenester_foto_shutterstock-383457-edited.jpg

Mange selskaper har dårlig struktur rundt utsendelse av purringer og inkassovarsler, og oppgaven er for mange lite lystbetont.  Ofte blir dette gjort sporadisk i mangel på automatikk i løsningene. Har du noen gang vurdert å la en tredjepart overta jobben? Les hva du kan spare på dette, og hvorfor det kan være en smart ting å gjøre.

MANGLENDE RUTINER FOR PURRING OG INKASSOVARSEL

Fravær av automatiske funksjoner for å sende ut purringer og inkassovarsler gjør jobben tungvint og krevende. I en travel hverdag blir derfor disse oppgavene ofte nedprioritert.

Dersom jobben gjøres manuelt, øker også faren for feil. Det kan igjen medføre frustrasjon, både for deg, for øvrige ansatte – og ikke minst for kunden. Kanskje kjenner du deg igjen?

Konsekvensen av alt dette er at det tar lengre tid før fakturaen blir betalt. Kunden ser sannsynligvis ikke det som noen ulempe, men for virksomheten din betyr det dårligere likviditet.

Skal dere gjøre denne jobben best mulig i egen virksomhet, må dere ha tydelige retningslinjer og rutiner som overholdes, og oppgavene må utføres systematisk til faste tider. Det skaper forutsigbarhet både internt hos deg og hos kundene, og sikrer en jevn innbetalingsstrøm.

Hvis ting ikke fungerer optimalt, er du kanskje klar for å foreta noen endringer? Det kan være lønnsomt.

DETTE KAN DU SPARE

For å sjekke om det vil lønne seg for deg å overlate utsendelse av purringer og inkassovarsel til andre, kan du bruke et par minutter på denne korte testen som Intrum har utarbeidet. Den vil gi et raskt svar på om dette er aktuelt for deg og din virksomhet. Du finner testen nederst i innlegget.

Du bør ta med i betraktning at du også vil spare tid. Tid du kan bruke på akkurat det du trenger å gjøre for å drive virksomheten videre fremover. Setter du ut jobben til en profesjonell tjenesteleverandør kan du være trygg på at arbeidsprosessen blir satt i system. Purringer og inkassovarsler sendes ut automatisk og kontinuerlig - med purregebyr og rentesatser etter gjeldende regelverk. Her er noen av fordelene:

  • Purringer og inkassovarsler kommer raskere ut til kundene
  • Kortere kredittid og raskere saksgang vil igjen gi positive utslag på likviditet til selskapet ditt
  • Sparte kostnader knyttet til utsendelser og porto på grunn av stordriftsfordeler
  • Det går kortere tid før ubetalte fakturaer sendes til inkasso, noe som er viktig for å sikre en god løsningsgrad og der igjen friskmelding av kravet.

HVORDAN FUNGERER DET I PRAKSIS?

Tjenesteleverandøren står som kontaktperson på utsendelsene. Det betyr at hvis det er spørsmål om betaling eller fakturakopier, slipper du å tenke på det. Jobben knyttet til oppfølging fra din side blir minimal. 

LES OGSÅ: Reskontrotjeneste – Derfor bør du sette bort jobben

Fakturaer som ikke blir betalt etter varsling, vil komme frem på en inkassoliste, og hvis ønskelig kan den automatisk overføres til inkasso.

Har du kunder du følger opp på spesielle måter er det rom for individuelle tilpasninger også i en automatisk løsning. Kundene dine blir ivaretatt minst like godt som før. 

FORTSATT I TVIL?

Hvis du allerede har tatt testen, og fått bekreftet at behovet for disse tjenestene ikke er aktuelle for dere nå, så håper jeg bare at påminnelsen om viktigheten av rutiner og oppgaver satt i system, var nyttig.

Har du derimot ikke tatt testen og er fortsatt usikker på om dette er noe for deg og virksomheten din, anbefaler jeg deg å klikke på lenken under. Da vil du i løpet av et par minutter få svar på hvor mye du kan spare på å sette bort utsending av purring og inkassovarsler.  

 

 Ta testen: Bør jeg outsource flere tjenester til et inkassoselskap?