Intrum_Justitia_skifte_inkassoleverandør_foto_shutterstock_383147044-706089-edited.gif

Mange virksomheter bruker gjerne samme inkassoselskap i en årrekke. Da vet de som regel ikke hva andre kan tilby av tjenester og løsninger. Hvis du har hatt samme leverandør i lang tid, kan det være en idé å skifte, eller i det minste, å vurdere det. Her får du fem nyttige tips.

1. Kjør en anbudsrunde

Det er alltid lurt å starte med en anbudsrunde hvis du vurderer å bytte inkassoleverandør. Få tilbud fra flere. Ta utgangspunkt i egne behov: Hva er viktigst for meg i valg av leverandør/samarbeidspartner?

2. Gå for en leverandør med fokus på innovative, enkle løsninger for deg og dine kunder

I tillegg til at inkassoleverandøren bør tilby en løsning som sammenfaller med dine behov, bør løsningen være innovativ og enkel. Innovativ på den måten at den er tilrettelagt for dagens og morgendagens teknologi, som åpne integrasjonsmuligheter og mobile løsninger. Enkel på den måten at løsningen skal være enkel å bruke for deg som kunde, og for dine kunder igjen. Den skal være lett å implementere, lett å kommunisere, lett å få svar. Forsikre deg om dette. 

Ta en test: Bør jeg outsource flere tjenester til et inkassoselskap?

3. Velg en leverandør som kan gi deg nyttige råd under hele innfordringsprosessen

Din samarbeidspartner på inkasso bør kunne gi deg råd helt fra start. Trenger dere hjelp til å utarbeide en bedre kredittpolicy, skal de kunne gi dere råd og veiledning her også. (Er de gode på dette, bør konsekvensen paradoksalt nok bli færre inkassooppdrag på dem).

Selger dere til kunder i utlandet, må du heller ikke glemme å ta dette med i betraktning. Undersøk om leverandøren selv har kontorer i utlandet, eller om de har samarbeidspartnere som er kjent med de lokale forholdene og reglene i de landene dere opererer i.

4. Sjekk om leverandøren kan tilby deg gode tjenester i hele verdikretsløpet

Med det mener jeg hele veien fra du har solgt en vare til den er betalt. Det innebærer tjenester som kundeutvelgelse, opplæring, rådgivning, fakturering, fakturahotell, print (utskrifter), purringer, kundekontakt, overvåking, og ikke minst – utsendelser av inkassovarsler med riktig utforming.

Les også: Feil utforming av inkassovarsel kan få store konsekvenser

Kanskje kommer dere til et punkt hvor dere finner ut at dere har behov for å sette ut deler av, eller hele, arbeidet knyttet til reskontro på grunn av økt fokus på kjerneområder eller manglende egenkompetanse. Da er det greit å ha valgt en leverandør som kan hjelpe til på alle områder.

Ta gjerne en titt på blogginnlegget «Hvordan jobber de beste inkassoselskapene». Der kan du lese mer om hva du bør ha fokus på når du velger samarbeidspartner på inkasso.

5. La merkenavn veie tungt

Det er ingen tvil om at sterke merkenavn har betydning. Har kunden din flere purringer og inkassovarsler liggende, er sannsynligheten stor for at hun eller han prioriterer det selskapet med et kjent merkenavn først.

Mye jobb å skifte leverandør?

Mange tror at de må gjøre mye på egen hånd hvis de skal skifte leverandør, og ser på dette som et stort hinder. Det trenger imidlertid ikke å bety mye jobb i det hele tatt. De fleste inkassoleverandører tilbyr løsninger som innebærer rask implementering av dine kundedata, samt moduler som gjør at du kan jobbe videre med ditt system. Kan de ikke tilby deg dette, bør du heller ikke vurdere dem.

Lurer du på om du bør sette bort flere tjenester til et inkassoselskap? Ta vår korte test under og tallfest besparelsen du kan oppnå.

Ta testen: Bør jeg outsource flere tjenester til et inkassoselskap?