Jeg vil selge fordringene mine - hvilke muligheter har jeg?

Av Håvard Julner 20. juni 2017

Er du usikker på hva du bør gjøre hvis du ønsker å selge fordringene dine? I prinsippet har du to muligheter: enkeltstående eller løpende salg. I dette blogginnlegget kan du lese om fordeler og ulemper ved de to alternativene, og samtidig få noen tips til hvordan du bør gå fram når du skal selge.

Les mer

Temaer: fordringer, salg av fordringer

Slik får du bedre løsningsgrad på fordringene dine

Av Håvard Julner 2. mai 2017

Løsningsgraden på fordringene dine påvirkes av flere faktorer. Tar du hensyn til dem, kan det utgjøre en betydelig forskjell både med tanke på likviditet, kundeforhold, og ikke minst hvordan det økonomiske resultatet blir til slutt.

Les mer

Temaer: fordringer, inkasso, løsningsgrad

Hvordan er foreldelsesreglene for ubetalte fakturaer?

Av Wilhelm Blikstad 18. april 2017

Har du gamle, ubetalte fakturaer utestående? Da bør du følge med på datoen. Lar du det gå for lang tid kan fakturaene bli foreldet, og da har du ikke lenger noen rett til å kreve inn pengene. Gjør du tingene dine riktig, kan du imidlertid forhindre at kravene dine «går ut på dato», og dermed også sikre det du har utestående.

Les mer

Temaer: fordringer, faktura

Få rask betaling fra kundene ved hjelp av disse rådene

Av Carl-Petter Udvang 25. oktober 2016

Mange av oss trenger rutiner og system i hverdagen for blant annet å huske å betale regninger i tide. Kanskje har du kunder som sliter med nettopp dette? Her får du noen råd om hvordan du kan hjelpe dem slik at de unngår mislighold, purringer og inkassovarsel – og du får raskere betalt.

Les mer

Temaer: fordringer, rutiner, avtalegiro, elektronisk betaling

Reskontrotjeneste: Derfor bør du sette ut jobben

Av Svein Michelsen 18. oktober 2016

Reskontrohold er en oppgave som er godt egnet for å overlate til andre. Det er dessuten flere grunner til at du faktisk bør gjøre det.

Les mer

Temaer: fordringer, inkasso, reskontro, faktura

5 grunner til at du ikke bør vente med å sende saker til inkasso

Av Svein Michelsen 4. oktober 2016

Har du tenkt over hvor sterkt manglende eller sene betalinger fra kundene dine påvirker selskapets økonomi? Det kan svekke muligheten for vekst, utvikling og overskudd. Her er fem gode grunner til å reagere raskt når kundene ikke betaler.

Les mer

Temaer: fordringer, inkasso, inkassovarsel

Fordringer og inkasso: Hvor vanskelig er det å bytte leverandør?

Av Carl-Petter Udvang 15. september 2016

Å skifte leverandør på fordringer og inkasso trenger ikke ødelegge nattesøvnen din. Det er ikke vanskelig teknologisk, men du må planlegge godt, samt sette av noe tid og ressurser. 

Les mer

Temaer: fordringer, inkasso

Hvordan får jeg best pris på salg av kundefordringer?

Av Håvard Julner 6. september 2016

Prisen ved salg av kundefordringer avhenger av mengden og kvaliteten på data du deler med inkassoselskapet. Virksomheten din kan hente inn en andel av utestående gjeld ved å selge fordringsporteføljen. Du får et avtalt oppgjør, mens inkassobyrået tar ansvaret for å hente inn gjelden.

Les mer

Temaer: fordringer, inkasso

Derfor bør du selge fordringsporteføljen din

Av Håvard Julner 1. september 2016

Salg av kundefordringer gir mer kontroll over kontantstrømmen og rask tilgang til penger som du ellers kanskje aldri hadde fått inn på konto.

Les mer

Temaer: fordringer, inkasso

Inkasso: Hvilken leverandør bør jeg velge?

Av Reidun Korsnes 1. september 2016

Når du skal velge et inkassoselskap, bør du satse på en tjenesteleverandør som kan opptre som en utvidelse av økonomiavdelingen i virksomheten. Her er en veiledning om egenskapene du skal se etter.

Les mer

Temaer: fordringer, inkasso

Om Intrumbloggen

Intrumbloggen skrives av Intrum Justitia – en av Norges ledende leverandører av faktura og inkassotjenester. 

Besøk www.intrum.no