Pant i gjenstander eller eiendom: Hvordan gjøre pantet om i penger

Av Wilhelm Blikstad 26. september 2017

Selv om du sikrer et krav ved pant i fast eiendom eller løsøre betyr ikke det nødvendigvis at du kan lene deg tilbake og tenke at du får dekket eventuelle tap med den største selvfølge. Har du ikke prosedyrer på plass for å gjøre om pantet i penger, kan du sannsynligvis se langt etter oppgjøret. Her er et par tips om hvordan du sikrer at pengene faktisk kommer til din konto.

Les mer

Temaer: inkasso, tvangssalg

Hva er forskjellen på inkassovarsel og inkasso?

Av Carl-Petter Udvang 12. september 2017

Jeg begynte i bransjen for 12 år siden samtidig som jeg studerte, og jobbet i en liten periode på et kundesenter hos en konkurrent. Mange av de som tok kontakt var veldig frustrert fordi de antok at brevet de hadde fått fra oss betød at de nå var svartelistet for godt. Etter en rask oppklaring viste det seg at det gjaldt et inkassovarsel og ikke en inkassosak. Det er en stor forskjell.

Les mer

Temaer: inkasso, inkassovarsel

Inkasso: Når er lav løsningsgrad bedre enn høy?

Av Carl-Petter Udvang 5. september 2017

Løsningsgrad er et sentralt begrep i inkassosammenheng. Som regel blir høy løsningsgrad etterspurt. Men lav løsningsgrad på inkassosaker kan faktisk i noen tilfeller være bedre. Lurer du på hvordan det henger sammen?  Svaret får du her!

Les mer

Temaer: inkasso, løsningsgrad

Hvilke inkassometoder gir raskest betaling fra kunden din?

Av Carl-Petter Udvang 13. juni 2017

Det er logisk å tenke at jo mer et inkassoselskap kontakter kunder som ikke har betalt, jo større sannsynlighet er det for at de betaler kravet. Men det er ikke alltid tilfelle. Hos Intrum overvåker vi kontinuerlig hvordan tiltak og kontaktmetoder fungerer mot atferden og betalingene til kundene som har inkassosaker. Alle data viser at kunden betaler raskere og har større sannsynlighet til å forbli kunde også etter inkassoprosessen, hvis vi velger riktig metode og timing. Men hva innebærer det?

Les mer

Temaer: inkasso, betalingsløsninger, inkassometoder

Når på året betales flest forfalte fakturaer og hvordan kan jeg utnytte det?

Av Carl-Petter Udvang 30. mai 2017

Er du oppmerksom på at kundenes betalingsevne endrer seg gjennom året? Bruk kalenderen bevisst og utnytt periodene hvor sjansen for rask innbetaling er størst. Hint: En slik periode nærmer seg nå.

Les mer

Temaer: inkasso, purringer, fakturainnbetaling

Hvorfor bør du vite hvilke erfaringer og sertifiseringer din inkassoleverandør har?

Av Kaltoum Laatiaoui 23. mai 2017

Stadig flere velger å sette bort – eller outsource – inkassorelaterte tjenester som fakturering, påminnelser og selve inkassoinnkrevingen til et inkassoselskap. Denne utviklingen stiller store krav til inkassoleverandørenes totale kompetanse og erfaringer. Her er områdene du bør være oppmerksom på.

Les mer

Temaer: inkasso, outsource fakturering, inkassoinnkreving

Hvor lang tid tar det fra du velger en inkassoleverandør til du begynner å få inn penger?

Av Svein Michelsen 16. mai 2017

Tiden det tar fra du velger en samarbeidspartner på inkasso til du virkelig ser oppgjør på dine forfalte krav, er avhengig av flere faktorer. Her tar jeg for meg noen jeg mener er avgjørende, og som kan gi deg en pekepinn på hva du kan forvente.

Les mer

Temaer: inkasso, kredittovervåking, inkassoprosess

Hva gjør en namsmann i forbindelse med inkassosaker?

Av Wilhelm Blikstad 9. mai 2017

Ordet «namsmann» er for mange forbundet med både frykt og respekt. Og ikke uten grunn. Namsmannen er samfunnets maktapparat og er det organet vi tyr til når pengene vi har rettmessig krav på uteblir. For den som skylder penger, betyr det straks mer alvor når namsmannen involveres.

Les mer

Temaer: inkasso, tvangsfullbyrdelse, rettslig inndriving

Slik får du bedre løsningsgrad på fordringene dine

Av Håvard Julner 2. mai 2017

Løsningsgraden på fordringene dine påvirkes av flere faktorer. Tar du hensyn til dem, kan det utgjøre en betydelig forskjell både med tanke på likviditet, kundeforhold, og ikke minst hvordan det økonomiske resultatet blir til slutt.

Les mer

Temaer: fordringer, inkasso, løsningsgrad

Mindre bedrifter har ofte dårlige faktureringsrutiner - disse grepene bør du ta

Av Reidun Korsnes 25. april 2017

Små og mellomstore bedrifter har ofte få ansatte med mange oppgaver. Dermed øker dessverre også sannsynligheten for at fakturerings- og oppfølgingsrutinene blir dårlige. Se hvilke enkle grep du kan ta for å unngå dette.

Les mer

Temaer: inkasso, rutiner, faktura, outsource fakturering

Om Intrumbloggen

Intrumbloggen skrives av Intrum Justitia – en av Norges ledende leverandører av faktura og inkassotjenester. 

Besøk www.intrum.no

Siste innlegg