Derfor bør du være opptatt av at inkassoselskapet ditt har et Personvernombud

Av Reidun Korsnes 4. april 2017

Konsekvensene kan bli store dersom inkassoselskapet ditt ikke ivaretar personlige opplysninger om deg og dine kunder på en god måte. Inkassobransjen er underlagt et strengt lovverk, men kan leverandøren din også skilte med et eget personvernombud vil det forsterke sikkerheten for deg og dine kunder. Les fordelene med et personvernombud og hvilke konsekvenser sviktende rutiner kan føre til.

Les mer

Temaer: inkasso, personvern

Slik unngår du de 3 største feilene i forkant av innfordringsprosessen

Av Carl-Petter Udvang 28. mars 2017

Tar du de rette grepene i forkant av innfordringsprosessen kan det gi deg mindre jobb, bedre likviditet og mer fornøyde kunder. Vil du vite mer om hvilke grep jeg snakker om? I dette blogginnlegget tar jeg for meg de 3 største og mest vanlige feilene som blir gjort i forkant av en innfordringsprosess, og hva du kan gjøre for å unngå dem.

Les mer

Temaer: ubetalte fakturaer, inkasso, forliksrådet

Hvor mange språk snakker inkassoselskapet ditt, og hvorfor bør du bry deg?

Av Kaltoum Laatiaoui 21. mars 2017

De færreste tenker på språk når de tenker på inkasso. Men det burde flere gjøre. Det er nemlig ikke gitt at dine skyldnere forstår hva du skriver hvis du sender dem en påminnelse eller et inkassovarsel. Det er heller ikke sikkert at kunden din forstår hva du sier på telefon, selv om dere i utgangspunktet snakker «samme språk». Inkassoselskap kan ha de samme språklige utfordringene, og det er flere grunner til at du bør bry deg om nettopp dette.

Les mer

Temaer: inkasso, inkasso i utlandet

Hva er forliksrådet og når havner en inkassosak der?

Av Wilhelm Blikstad 14. mars 2017

Har du havnet i en tvist om betalingsbetingelser eller leveranser og alt er gått helt i stå, er det ofte forliksrådet som er neste stopp. Hva innebærer dette, og hvordan kan du øke sjansen din for å få medhold i forliksrådet?

Les mer

Temaer: inkasso, omtvistede saker, forliksrådet

Inkassofaget: Disse 4 tipsene holder deg oppdatert

Av Carl-Petter Udvang 7. mars 2017

Dersom du ikke holder deg faglig oppdatert kan både du og selskapet miste konkurranseevnen i markedet og sakke akterut. Så hvordan sørger du for å ligge i forkant av utviklingen og mulighetene som finnes innen inkassofaget og digitale løsninger? Følger du mine fire enkle tips garanterer jeg deg økt kompetanse til glede for både deg og selskapet ditt.

Les mer

Temaer: inkasso, kurs

Fullmakt - hvem kan representere et selskap når de inngår avtaler?

Av Wilhelm Blikstad 14. februar 2017

Har du opplevd å ikke få betalt for en vare eller tjeneste fordi kunden har benektet kjøpet? At han eller hun som bestilte ikke hadde tillatelse til det i sin stilling? Det hender med jevne mellomrom at enkelte tar seg friheter de egentlig ikke har fullmakt til. Det kan derfor være lurt å være bevisst på dette når du inngår avtaler med nye kunder.

Les mer

Temaer: inkasso, faktura, fullmakter

Inkasso: Hva påvirker løsningsgraden?

Av Håvard Julner 7. februar 2017

"Alle" snakker om løsningsgrad, og spesielt i forbindelse med valg av inkassobyrå. Men løsningsgraden påvirkes ikke bare av hvordan byrået jobber. Det er faktisk mye viktigere å se på hva som skjer før en sak blir oversendt til inkasso. Med det mener jeg egentlig: Hva skjer i din virksomhet?

Les mer

Temaer: inkasso, løsningsgrad

Ny løsning for inkasso? Her er beste praksis for implementering

Av Carl-Petter Udvang 24. januar 2017

For at du skal få best mulig utbytte av en inkassoleverandør både teknisk sett, og med tanke på resultater, er det visse faktorer du bør være oppmerksom på. Her er noen tips til beste praksis når du skal implementere nye løsninger.

Les mer

Temaer: inkasso, implementering av ny inkassoløsning

Slik kan du forkorte en inkassoprosess

Av Carl-Petter Udvang 27. desember 2016

Ved hjelp av enkle grep kan du bidra til å forkorte en inkassoprosess, og dermed også få raskere betalt. Her er noen tips som kan hjelpe både deg og kundene dine.

Les mer

Temaer: inkasso, nedbetalingsavtaler, fakturahotell, betalingsreduksjon

Disse kvalitetskravene bør du stille til inkassoleverandøren din

Av Reidun Korsnes 13. desember 2016

Jeg går ut fra at du stiller krav til leverandører du kjøper varer og tjenester av. Du forventer sannsynligvis god kvalitet, og du forlanger trolig dokumentasjon på at det du kjøper er produsert i samsvar med gjeldende lover og regler. Har du tenkt på at du bør stille slike krav til det selskapet du kjøper inkassotjenester av også? 

Les mer

Temaer: inkasso, etiske retningslinjer

Om Intrumbloggen

Intrumbloggen skrives av Intrum Justitia – en av Norges ledende leverandører av faktura og inkassotjenester. 

Besøk www.intrum.no